رازهای طلایی انتخاب لباس برای افزایش اعتماد به نفس

نتیجه برخی مطالعات از تاثیرگذاری قطعی نوع لباس پوشیدن در افزایش اعتماد به نفس و بهبود عملکرد و درک دیگران از فرد حکایت می‌کنند. در واقع هرکدام از ما با پوشیدن لباس‌های خاص به دیگران نشان می‌دهیم که در ذهن و درونمان چه می‌گذرد و از چه میزان قدرت شخصیتی برخورداریم. از سوی دیگر این یک امر طبیعی است که وقتی احساس کنیم دیگران ما را با بهترین حالت ظاهری‌مان می‌بینند، بیشتر نسبت به خود اعتماد پیدا کنیم.

لباس‌ها چگونه در افزایش اعتماد به نفس موثر هستند؟

برای این‌که بدانیم پوشش و نوع لباس‌های انتخابی چگونه می‌توانند اعتمادبه‌نفس ما را افزایش دهند، باید پاسخ‌های قابل استناد را از تحقیقات و پژوهش‌هایی دریافت کنیم که در این زمینه انجام شده‌ است.تحقیقات نشان می‌دهند که تمرکز، اعتماد‌به‌نفس و آرامش یک فرد می‌تواند با نوع لباسی مرتبط باشد که آن را برای پوشش خود انتخاب می‌کند.

برای درک این موضوع احساس خود را از زمانی به خاطر بیاورید که جامه‌هایتان با حال‌و‌هوا یا روحیه مورد علاقه‌تان بیشترین هماهنگی را دارد که‌ سبب افزایش علاقه شما به اهمیت دادن به خود و سلامتی‌تان می‌شود.اثر پوشیدن لباس‌ها را می‌توانیم به‌عنوان نشانه‌ای ظاهری بر افکار، احساسات و رفتارهای خود ببینیم. با پوشش خوب احساس راحتی می‌کنیم و این امر بر عزت‌نفس و افزایش اعتماد به نفس ما تاثیر مثبتی می‌گذارد.

برخی نظریه‌ها و تئوری‌های شناختی از اثربخشی انتخاب لباس بر فرآیندهای شناختی افراد حمایت می‌کنند و بر این نکته تاکید می‌کنند که تن‌پوش‌های مناسب افراد را مطمئن‌تر و توانمندتر نشان می‌دهد.به‌طور کلی خوب لباس پوشیدن نوعی ابراز وجود است که وضعیت روحی و عاطفی افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در عین حال باعث می‌شود که فرد تصویری مثبت از بدن خود داشته باشد. همچنین اگر لباس‌های شیک و تمیز همراه با مدل مویی زیبا پوشیده شوند، به‌عنوان نشانه‌ای از احترام به خود و جاه‌طلبی فرد به نظر می‌آیند؛ همچنین می‌توانند خلق‌وخوی او را تغییر دهند و مثبت‌تر سازند.

کدام لباس‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شوند؟

به خاطر بسپارید که اگر همواره یک اصل کلی را در این زمینه رعایت کنید، حتما احساس افزایش اعتماد به نفس خواهید داشت و آن اصل این است که همیشه لباسی را بپوشید که به آن علاقه دارید و با آن می‌توانید کاملا راحت باشید و کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید.مطالعات نشان داده‌اند که راحتی لباس بر عملکرد شناختی موثر است و پوشش‌هایی که با احساس‌های ناراحت‌کننده همراه هستند موجب حواس‌پرتی و افزایش بار شناختی می‌شوند

بنابراین هر چیزی که تمرکز شما را از بین ببرد بر اعتماد‌به‌نفس‌تان نیز اثر منفی می‌گذارد.با این توضیح کلی و مهم در ادامه به معرفی رازهایی طلایی برای پوشیدن لباس‌هایی می‌پردازیم که به‌لحاظ شخصیتی شما را قوی‌تر وجذاب‌تر نشان می‌دهند.

لباس رسمی تا جایی که ممکن است!

برخی مطالعات از تاثیر بسیار زیاد و مثبت لباس‌های رسمی در تقویت احساس ارزشمندی افراد نسبت به مواقعی سخن می‌گویند که با پوشش غیررسمی ظاهر می‌شوند. علت این امر را باید در اهمیت و اقتداری دانست که لباس‌های رسمی از حرفه و تخصص یا جایگاه اجتماعی شخص به نمایش می‌گذارند؛ البته طبیعی است که این موارد برای همه محیط‌ها، فضاها و موقعیت‌ها مناسب نیستند.

بخوانید درباره:10 نکته طلایی برای عکاسی با کت و شلوار

کدام لباس ها باعث افزایش اعتماد به نفس می شوند؟

رنگ‌های تیره و اقتدار شخصیتی

وقتی به افرادی با لباس‌های مشکی یا تیره مثل رنگ‌های زغالی، سرمه‌ای و… نگاه می‌کنید چه چیزی به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ آیا ناخودآگاه احساس نکرده‌اید که انسان‌هایی قوی به نظر می‌رسند؟ شما هم می‌توانید بر دیگران همین تاثیر را بگذارید اگر استایلی مناسب و جذاب با رنگ‌های تیره برای خود بسازید. این نکته به‌معنای پرهیز از رنگ‌های پاستلی و روشن نامناسب است.

در این‌جا یکی از رازهای شخص خودم را برایتان بازگو می‌کنم و به شما می‌گویم لباس مشکی نه‌تنها اقتدارتان را به رخ همه می‌کشد و به افزایش اعتماد به نفس شما منجر می‌شود؛ بلکه هر زمانی که نمی‌دانید چطور جامه‌هایتان را با هم ست کنید تا زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسید، بدون تردید می‌توانید از رنگ مشکی کمک بگیرید که بسیار سخاوتمندانه سرتاپای شما را در غرور و قدرت غرق خواهد کرد.

اگر باور نمی‌کنید دوباره سری به فیلم قدیمی ماتریکس و کت و شلوار  سراسر مشکی شخصیت‌های اصلی آن بزنید که چطور در اوج بحران و نقطه حساس فیلم تصویری قدرتمند از آن‌ها به نمایش می‌گذارد! علاوه‌بر تجربه شخصی‌ام می‌توانم از نتایج یک مطالعه هم کمک بگیرم که نشان می‌دهد مدیران، متقاضیان شغلی را که لباس سیاه می‌پوشند به‌عنوان افرادی با صداقت و شهرت اخلاقی بیشتر ارزیابی می‌کنند؛ همچنین مدیران یا افراد دارای پست‌های بالاتر به پوشیدن لباس مشکی تشویق می‌شوند تا بر گروه تاثیر بیشتری بگذارند.

ساختن سبک ویژه خود

برای ساخت سبک و  استایل اختصاصی و ویژه خود حتما علایق، اولویت‌ها و احساسات مثبت خودتان را در نظر بگیرید. اگرچه شرایط انسان‌ها در طول زمان تغییر می‌کند و آن‌ها احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند و این احتمال وجود دارد که به جهات خاصی گرایش نشان بدهند. پاسخ پرسش‌های زیر برای انتخاب سبک و استایلی به شما کمک خواهند کرد که باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شوند:
– به چه نوع پارچه‌هایی علاقه‌مند هستید، پرزرق‌وبرق و رنگارنگ یا ساده و بدون طرح یا انواعی با طرح‌های محو و ساده؟
– سادگی و راحتی را ترجیح می‌دهید یا لوکس و باکلاس بودن همراه با پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت و با کیفیت بالا؟
– علاقه دارید که در مرکز توجه قرار بگیرد یا بیشتر می‌پسندید که دور از مرکز نگاه‌ها باشید؟
در مرحله بعد به نکات زیر و پاسخ آن‌ها توجه کنید:
– کدام‌یک از لباس‌هایی که به‌تازی پوشیده‌اید، به شما احساس مطلوب‌تر و  قوی‌تری بخشیده‌اند؟
– کدام رنگ در شما حسی از نشاط، سرزندگی و پرانرژی بودن ایجاد کرده است؟
– از چه الگوی لباسی بیشتر لذت برده‌اید؟

رعایت تناسب با محیط و فضا

چه بخواهید و چه نخواهید انتخاب معقول، شایسته و مناسب لباس با موقعیتی که در آن ظاهر می‌شوید، در شکل‌گیری احساس قوت و قدرت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ پس برای حضور در جمع‌های مهم و موقعیت‌های خاص حتما به تناسب پوشش خود فکر کنید تا احترام دیگران را نسبت به خود برانگیزید و از نتیجه درخشان آن لذت ببرید.

مرتب بودن و آراستگی، یک اصل همیشگی

به مرتب بودن ظاهر خود حتی با ساده‌ترین لباس‌ها اهمیت بدهید و آن را جدی بگیرید، جامه‌های اتو کشیده‌شده نشان می‌دهد که شما چقدر برای خود و اطرافیان‌تان اهمیت و ارزش قائل هستید و این امر به اعتبار اجتماعی شما اضافه می‌کند و این وضعیت قطعا افزایش اعتماد به نفس شما را به‌ دنبال خواهد داشت.

توجه به ویژگی‌های بدنی و اندام

ساده‌ترین لباس‌ها هم وقتی متناسب با نقاط قوت جسمی و ویژگی‌های بدنی انتخاب می‌شوند، بهترین و بالاترین نسخه خود را به نمایش می‌گذارند و تصویری زیبا و جذاب از شما ارائه می‌دهند. پس برای آن‌که فردی قوی و با عزت‌نفس بالا به‌ نظر برسید و احساس بهتری تجربه کنید، از امتیازات و تناسب اندام خود غافل نشوید و پوشش‌تان را براساس آن‌ها مورد توجه قرار دهید.

می‌پوشم چون دوستش دارم!

چیزی را بپوشید که به آن علاقه دارید، جامه‌ها و اکسسوری‌هایی به کار ببرید که آن‌ها را دوست دارید، همین علت برای استفاده از آن‌ها کافی است. وقتی جامه‌ای را به تن می‌کنید که دوستش دارید، حتما احساس بهتر و قوی‌تری را هم خواهید داشت و همه این اتفاقات یعنی شما درحال تجربه افزایش اعتماد به نفس خود هستید. مگر دنبال همین نبودید؟!

پوشش و احساس قدرت

جمع‌بندی

رابطه پوشش و احساس قدرت، ارزشمندی و عزت‌نفس انکارناشدنی است و مطالعات متعددی از تاثیرگذاری نوع لباس بر افزایش اعتماد به نفس حکایت و حمایت می‌کنند. برای این‌که بهترین انتخاب را برای تن‌پوش خود در شرایط مختلف انجام دهید، باید اصولی را رعایت کنید که مهم‌‌ترین آن‌ها احساس راحتی است. موارد دیگری نیز قابل اشاره هستند؛ مانند: ترجیح لباس رسمی به پوشش غیررسمی، استفاده از رنگ مشکی یا دیگر رنگ‌های تیره، ساختن سبک اختصاصی خود، حفظ تناسب لباس با شرایط و موقعیت، مرتب بودن، توجه به ویژگی‌های بدنی و… .

همچنین مطالبی درباره:مراحل پشت پرده تولید یک کت و شلوار مردانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *