تاریخچه پیدایش کراوات + نماد آن

تاریخچه پیدایش کراوات

کراوات Cravate یا دستمال گردن‌بند یکی از اکسسوری مردانه محسوب می‌شود و به صورت پارچه‌ای با درازا و پهناهای مختلف است که روی سینه قرار می‌گیرد و جلوی پیراهن بسته می‌شود. کراوات به شکل امروزی از دهه ۱۹۲۰ میلادی ظهور کرد؛ ولی تاریخچه پیدایش کراوات به جنگ‌های سه ساله فرانسه در قرن ۱۷ میلادی باز می‌گردد. چگونگی پیدایش کراوات به سربازان اهل کرواسی مربوط می‌شود. در واقع لویی هشتم تعدادی از سربازان کرواسی را در یکی از این جنگ‌ها به خدمت گرفته بود. این سربازان کراوات را به صورت تکه پارچه‌ای به گردن بسته بودن که بخشی از یونیفرمشان محسوب می‌شد‌. لویی هشتم برای پاسداشت سربازهای کرواسی به دلیل این که از این تکه پارچه خوشش آمده بود نام آن را کراوات گذاشت.
در اواخر قرن هفدهم نوع راحت‌تری از کراوات مردانه که گشادتر بود و نوعی دستمال گردن محسوب می‌شد، مورد استفاده قرار گرفت. این دستمال گردن‌ها از دو پارچه تشکیل شده بودند که روی هم بسته می‌شدند. در قرن ۱۸ میلادی دستمال گردن با نام تای Tie تغییر نام داد؛ ولی ما ایرانی‌ها همچنان به این نوع دستمال گردن کراوات می‌گوییم. نماد کراوات در ایران نماد غرب‌گرایی است به همین دلیل در ایران بعد از انقلاب از این پوشش استفاده نمی‌شود. تا قبل از دهه ۱۹۲۰ تاریخچه کراوات به صورت امروزی وجود نداشت و از تاریخچه پیداش کراوات تا به امروز این نوع استایل دچار تغییرات زیادی شده است. در مقاله ما به بررسی چگونگی پیدایش کراوات در ایران پرداخته‌ایم. فروشگاه بان الی ارائه دهنده انواع کت شلوار, کراوات و … است. همچنین فروشگاه ما فروش سازمانی کت و شلوار را نیز به شما مشتریان ارائه میدهد.

تاریخچه پیدایش کراوات در ایران

مردم ایران باستان برای این که استایل زیبایی داشته باشند دستمالی را دو قسمت می‌کرده‌اند و دور گردن خود می‌بستند. به این دستمال گردنی کروا گفته می‌شود. در واقع به وصل کردن دو چیز به هم کروات گفته می‌شود. ترویج این دستمال گردنی توسط کروات‌های ساکن یوگسلاوی فرانسه انجام شد. همان طور که در ابتدای متن گفته شد تاریخچه پیدایش کراوات مربوط به سربازان اهل کشور کرواسی است. تا این جا مقاله با چگونگی پیدایش کراوات آشنا شده‌اید. در این جا قصد داریم نکاتی را راجع به استفاده از کراوات را برای شما عزیزان شرح دهیم.
یکی از مهم‌ترین موارد در استفاده از کراوات طول کراوات است. کراوات باید تا خطر کمر باشد و فرقی نمی‌کند که قد فرد کوتاه است یا بلند، این نوع پوشش در دو نوع باریک و پهن وجود دارد. بیشتر آقایان کراوات‌های باریک را دوست دارند و حدود ۷ سانتی‌متر پهن‌ترین کراوات است. در ادارات معمولا از کراوات‌های باریک استفاده می‌شود. رنگ این نوع پوشش می‌تواند، بیان کننده مفهوم خاصی باشد. به طور مثال رنگ قرمز آن نشانه قدرت است به همین دلیل افراد سیاستمدار و قدرتمند جهان از کراوات با رنگ قرمز استفاده می‌کنند. مجریان اخبار سیاسی تمایل به کراوات با رنگ قرمز دارند.
در برخی از کشورها لباس‌های پلیس همراه با کراوات آبی است؛ چون رنگ آبی نشانه اعتماد و هوش است. خلبانان هم معمولا کراوات با رنگ آبی استفاده می‌کنند. پوشیدن کراوات با رنگ بنفش شما را ثروتمندتر و جذاب‌تر می‌کند. رنگ مشکی کراوات یکی دیگر از رنگ‌های این نوع پوشش است.

تاریخچه پیدایش کراوات در ایران

انواع کراوات

نماد کراوات نشانه غرب‌گرایی است. این نوع استایل در رنگ‌های مختلفی وجود دارد که این باعث شده است، نماد کراوات در هر رنگی معنی خاصی داشته باشد. از انواع مدل کراوات می‌توان موارد زیر را نام برد:

کراوات مردانه ساده

در ایران این مدل رواج فراوانی دارد و به صورت پارچه‌ای بلند که یک سمت آن ضخیم و یک سمت دیگر آن باریک است. این مدل را می‌توانید دور یقه خود با گره‌های مختلف ببندید و در جلسات کاری و مراسم‌های رسمی آن را بپوشید.

کراوات‌های طرح‌دار

از نظر ابعاد و اندازه با مدل‌های ساده آن تفاوتی ندارد، فقط از طرح خاصی برخوردار است. طرح خال‌های ریز با رنگ متفاوت کراوات، طرح راه‌راه و طرح گلدار از مدل‌های این نوع کراوات هستند.

کراوات آسکوت

طرح اولیه و سنتی این نوع پوشش است که به دستمال گردن شباهت زیادی دارد و برای موقعیت‌های غیررسمی‌ مناسب خواهد بود.‌

کراوات گیره‌ ای

با مدل‌های ساده این نوع استایل هیچ تفاوت از نظر شکل‌ ظاهری ندارند و تنها تفاوت آن‌ها گیره‌ای است که در بالای آن‌ها وجود دارد و می‌توانید گیره را به یقه لباس خود بزنید و دیگر لازم به گره‌زدن کراوات نیست.

پاپیون

پاپیون تکه‌های پارچه است که در دو سمت خود پهن در مرکز باریک می‌شود و ظاهری متقارن دارد. پاپیون‌ها آمده‌اند تا در مراسم‌های رسمی جای کراوات مردانه را بگیرند؛ ولی موفق نشده‌اند. پاپیون‌ را با انواع کت‌وشلوار رسمی می‌توانید، بپوشید و به مراسم‌های رسمی بروید.

کراوات بولو مردانه

برای مراسم معمولی و نیمه رسمی مناسب است و به ندرت در ایران استفاده می‌شود.

جنس کراوات‌ ها

در قسمت‌های قبل با چگونگی پیدایش کراوات و تاریخچه پیدایش کراوات در جهان و ایران آشنا شده‌ایم. در این جا قصد داریم جنس پارچه‌های که برای دوخت کراوات‌ها استفاده می‌شوند را برای شما عزیزان شرح دهیم.

ابریشم

در جهان برای تولید این نوع پوشش از پارچه ابریشم استفاده می‌کنند. این پارچه برای هر فصلی مناسب است و جنس لطیفی دارد.‌

کشمیر

این نوع پارچه از الیاف لطیف موی بز تهیه می‌شود و قیمت بالایی دارد. کراوات با این جنس برای فصل‌ سرد مناسب است.

لنین

این نوع پارچه جزو پارچه‌های کتان است و کراوات سبک و راحت آن برای فصل تابستان و بهار مناسب خواهد بود.

پنبه

کراوات پنبه‌ای یا نخی برای فصول گرم سال انتخاب مناسبی محسوب می‌شود و بافت ریز و سبکی دارد و پوشیدن آن با لباس‌های راحت و رنگارنگ می‌تواند، استایل زیبایی ایجاد کند.
هر مردی برای داشتن یک استایل رسمی باید از کراوات استفاده کند و با توجه به پارچه‌های مختلفی که برای تولید این نوع پوشش استفاده می‌شود. شما می‌توانید در هر فصلی که هستید جنس خاصی از این نوع پوشش را انتخاب کنید. به طور مثال کراوات نخی برای فصل تابستان مناسب است و جنس کشمیر آن برای فصل زمستان گزینه خوبی خواهد بود. هر آقایی برای این که شیک‌پوش و جذاب بشود باید از این نوع پوشش و استایل استفاده کند.
با توجه به موقعیت‌ خاصی که می‌خواهید از این نوع استایل استفاده کنید باید مدل خاصی از کراوات را بخرید. به طور مثال مدل آسکوت آن برای موقعیت‌های غیررسمی مناسب خواهد بود.

انواع گره‌ های کراوات

نماد کراوات در این ایران نشانه غرب‌گرایی است به همین دلیل از دوران پهلوی تاکنون این نوع استیل از رواج افتاد. نماد کراوات با انتخاب رنگ آن می‌تواند، معنی خاصی پیدا کند که در قسمت‌های قبل ( تیتر چگونگی پیدایش کراوات در ایران) معنی رنگ‌های مختلف این نوع استایل را بیان کرده‌ایم. برای پوشیدن کراوات باید آن را دور پیراهن خود گره بزنید. انواع گره‌های کراوات شامل موارد زیر می‌شوند:

گره آتلانتیک

این نوع گره مثلثی‌ شکل و پهن است و گره‌ای کامل محسوب می‌شود که مناسب پیراهن‌های یقه پهن است.

گره ویندسور

این نوع گره مثلثی شکل، ضخیم و پهن است و مناسب پیراهن‌های یقن پهن خواهد بود.

گره کلوین

باریک و کمی نامتقارن است و مناسب پیراهن‌های یقه باریک است.

گره چهار در دست

باریک و کمی متقارن و برای هر نوع پیراهن دکمه‌‌داری مناسب است.
اگر می‌خواهید یک کراوات طرح‌دار را بخرید باید به موقعیت آن توجه کنید. به طور مثال برای موقعیت‌های غیر رسمی و پیراهن‌های ساده کراوات چهارخانه یا راه ‌راه مناسب خواهد بود. مدل‌هایی که طرح‌های شلوغ دارند برای مهمانی‌های دوستانه و موقعیت‌های غیررسمی مناسب هستند. کراوات سفید بیشتر مناسب قضات و وکلا است، به همین دلیل استفاده چندانی ندارد. به همین دلیل کراوات رنگ سفید را نباید بخرید. رنگ نقره‌ای و خاکستری این نوع پوشش با پیراهن سفید کلاسیک هماهنگی زیبا و جذابی دارد.‌ آقایانی که کت و شلوار زیادی ندارند کراوات با رنگ قهوه‌ای را نباید بخرند. کراوات زرد رنگ و سبز ‌رنگ به ترتیب مناسب پیراهن‌های تیره و پیراهن‌های کلاسیک سفید رنگ هستند.

جنس کراوات‌ ها و انواع گره ها

نتیجه گیری درمورد تاریخچه پیدایش کراوات

به طور خلاصه، تاریخچه کراوات از دوران باستان تا به امروز پر از جذابیت و تحولات است. این پارچه نه تنها نماد قدرت بلکه نمادی از سلیقه و شخصیت فرد نیز شده است. با توجه به ارتباطات فرهنگی و مدرنیته، کراوات همچنان جاودانه در دنیای مد حضور دارد و نقش مهمی در ابراز هویت و سلیقه افراد بازی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *